Prædiken til juleaften
af Hans-Ole Bækgaard
Dette hellige evangelium skriver evangelisten Lukas: Og det skete i de dage, at der udgik en befaling fra kejser Augustus om at holde folketælling i hele verden. Det var den første folketælling, mens Kvirinius var statholder i Syrien. Og alle drog hen for at lade sig indskrive, hver til sin by. Også Josef drog op fra byen Nazaret i Galilæa til Judæa, til Davids by, som hedder Betlehem, fordi han var af Davids hus og slægt, for at lade sig indskrive sammen med Maria, sin forlovede, som ventede et barn. Og mens de var dér, kom tiden, da hun skulle føde; og hun fødte sin søn, den førstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe, for der var ikke plads til dem i herberget. I den samme egn var der hyrder, som lå ude på marken og holdt nattevagt over deres hjord. Da stod Herrens engel for dem, og Herrens herlighed strålede om dem, og de blev grebet af stor frygt. Men englen sagde til dem: »Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren. Og dette er tegnet, I får: I skal finde et barn, som er svøbt og ligger i en krybbe.« Og med ét var der sammen med englen en himmelsk hærskare, som lovpriste Gud og sang: »Ære være Gud i det højeste og på jorden! Fred til mennesker med Guds velbehag!« (Lukasevangeliet 2,1-14)
Bøn: Kære himmelske Fader, tak for at det atter er blevet jul, hvor vi kan fejre Jesu fødsel. Tak Jesus, at du blev menneske for at frelse os. Giv os ører til at lytte til julens glædelige budskab, hjerte til at gemme ordene, tunge til at lovprise dig, fødder og hænder til at vise vores næste, at du har lyst op i vores sind med din uendelig store kærlighed! Amen.
----
”Stjerne for en aften” er en kendis-effekt fra X-factor og lignende programmer. Man gør sig kendt på kort tid og opnår en vis berømmelse. Julen kan have noget af det samme over sig i vores danske samfund. Ukendt i det meste af året, men så begynder en fase med forberedelser og forventninger, indtil julen kåres som vinder og står som stjerne for en aften. Når al glamouren er aftaget efter nogle dage, pakkes julen væk, og mange glemmer den – måske især dens indhold. En falmet stjerne.
I julen bliver Jesus stjerne for en aften på en eller anden måde for de fleste. For det er svært at komme uden om ham i julefejringen, selvom det forsøges mere eller mindre bevidst.
En rigtig stjerne er dog et lys i sig selv. Den reflekterer ikke blot lyset fra en anden kilde, f.eks. som månen gør det fra solen. Derfor er det et godt udtryk om Jesus, at han er stjerne – ja, han er stjernen! Han er lyset, som er kommet til verden. Han er kommet for at give os lys og sprede sit lys i os og iblandt os.
Vi har lige passeret årets korteste dag, når det gælder sollyset. Der er mørkt om morgenen og tidligt igen om eftermiddagen. Og mørket gør noget ved os. Vi kan opleve mørket som kontrast til lyset, men der er alligevel en stor forskel på disse to tilstande. For mørket er ikke en kilde i sig selv. Mørket er vores ord for den tilstand, hvor lyset som kilde ikke er til stede. Mørke er fravær af lys. Vi kan ikke tænde for mørket, men vi kan slukke for lyset.
Vi kan også hurtigt finde ud af, hvad der er lys i sig selv, og hvad der genspejler lyset, så det glimter og nok skaber hygge. Eksempelvis kugler på juletræet, glimmer osv. Det pynter og ser godt ud, men slukker vi for lyset, forsvinder effekten.
Juletiden med de mange lys og alt det, der glimter, minder os om at søge til den rette lyskilde, hvis vi skal have et lys, som er vedvarende. Vi skal ikke lade os forblænde i juletiden, så vi bliver snydt eller sætter noget glimmerlys i fokus, som ikke har værdi, når det kommer til stykket.
Julens budskab fortæller os, at når vi er i lyset, behøver vi ikke være bange for mørket. Vi kan frygte så mange ting og frygte for fremtiden, men med Jesu komme til os er der ingen grund til frygt! Den største glæde har nået Jorden, og den kan vi nu få del i.
Ved Jesu fødsel fødes verdens lys som håb til mennesker. Her fødes Guds absolutte kærlighedsgerning og troens mål. På den måde er jul en øvelse for dig og mig i at holde fokus på det vigtigste i livet – midt i alt det gode og hyggelige jule-tamtam.
Knæle for julens under
Fødselskirken i Betlehem har en underlig indgangsdør. Tidligere var den stor og pompøs, men på et tidspunkt i historien murede man den til og lavede den store dør om til en lille, blot omkring 130cm høj. Så lille at kun en barnestørrelse kan gå oprejst derind. Alle andre må bøje sig for at nå ind til det sted, hvor Jesus blev født.
Der ligger en god pointe i, at døren er så lille, så man må bøje sig for at komme ind – bøje os for det store, at Jesus blev født: Gud blev menneske. Det er ikke kun nakken og ryggen vi skal bøje, men også vore tanker: At Jesus er Guds evige Søn, der blev menneske; at han blev født af jomfru Maria ved guddommelig indgriben. Gud blev menneske! Det er det mest ufattelige, som er sket i denne verdens historie, og der gives ikke et større mysterium og grund til glæde: At Gud iklædte sig kød for vores skyld for at frelse os.
Ifølge en gammel kirkelig skik bør menigheden knæle under gudstjenesten for Jesu fødsel. Det sker lige efter ordene i trosbekendelsen om, at Gud blev menneske, født af jomfru Maria; man holder en kort pause, mens alle i kirken knæler i ærbødighed for det ufattelige guddommelige under. Det fortælles i en legende, at Djævelen en søndag søgte ly for regnvejret i en kirke, hvor menigheden netop var i færd med at fremsige trosbekendelsen. Da et par kirkegængere bagerst blev stående efter ordene om Jesu fødsel, kunne selv Djævelen ikke beherske sig, men løb hen og skubbede dem ned på knæ, mens han forarget råbte: ”Det manglede bare! Når Gud har gjort så stort et under for jeres skyld, har I bare værs'go at knæle!”
Julen er vores redning og grund til glæde
Julens glædelige budskab er, at Gud ikke kunne nøjes med at sende menneskene et budskab om frelse, men han kom i sin uendelige kærlighed ind i vores verden for at frelse os. Midt i alt det, der kan fylde i denne tid af traditioner, hygge, mad osv., er det vigtigt, at vi har for øje: Julen skal ikke reddes – den er vores redning.
Derfor er julen glædelig. At Jesus blev født, er en gave til alle mennesker, og den gave er altid god, selvom julen eller din livssituation kan rumme triste minder, sorg eller lignende. Han blev født som en gave for enhver og til alle tider.
Når det handler om glæde, kan vi til tider opleve, at glæde eller det at vise glæde er noget, vi skal skabe eller præstere. Når du i aften får en gave, som du ikke lige havde håbet på, så præsterer du sikkert en tilsyneladende glæde i pli for ikke at skuffe giveren.
Julens glæde er noget andet: Her er et budskab om en glæde uden ophør, en glæde som er uafhængig af mig. Det er et stærkt og trøstende budskab! Der er noget befriende i at modtage en gave – julebudskabet – som er selve glæden.
Det er også grunden til, at der kan lyde et ”frygt ikke” i julens budskab. At Jesus blev født, eller at vi fejrer jul i disse dage, betyder ikke, at alt i denne verden med det blotte øje er fikset, eller at alt med corona er forsvundet, og 2020 som et anderledes år i den henseende er glemt.
Selv julen kan opleves som et stort kaos og være en følsom tid, men der er et budskab, som går på tværs, og som rækker over juledagene og videre frem. Julens budskab og glæde er større end vores frygt!
Gud handler suverænt, selvom verden ikke ser
Når Jesus netop ikke bare er stjerne for en aften skyldes det, at hans stjernelys er evigt. Det underfulde ved julen, og som gør Jesus til stjernen, er en dobbelthed: Dét, vi ser for vores øjne, og som vi alligevel ikke helt kan forstå dybden af umiddelbart. Og så dét, vi ikke ser, men som Gud virker skjult.
Det var en virkelig fødsel. Man kan godt fremstille den i et romantisk skær eller fromt. Men Gud blev menneske ved at blive født som et lille barn. For så vidt var det ganske almindeligt, ligesom ved alle andre fødsler. Men det at Gud bliver menneske kan vi kun forstå i lyset af forsoningen, sådan som den sker ved Jesu død på korset, hvor Gud og mennesket har kærlighedens mødested. Jesu fødsel skal ses i lyset af hans død. Betlehem skal ses med Golgatas briller.
Guds underfulde gerning ved Helligånden i Jomfru Maria er noget, der sker i det skjulte. Noget som ikke kan ses med det blotte øje. Guds virke er sådan, at hvad der ingenting er eller er af mindre værdi, forkastet, gjort til skamme og dødt i sig selv, gør han til noget stort, dyrebart, ærefuldt, velsignet og levende. Maria var bare en simpel pige, passede dyrene og huset – nærmest slet ikke bemærket i verdens øjne, men blev udvalgt og ophøjet af den Almægtige til at blive mor til Frelseren.
Gud opererer i det skjulte i Betlehem. Ingen bemærkede eller forstod, hvad Gud gjorde. Samtidig indikerer Gud, at han ikke lader sig påvirke af, hvad verden er, har eller kan gøre. Og på den anden side viser verden omkring, at den dybest set ikke ved noget om Guds virke, når det kommer til stykket, eller har opmærksomheden rettet imod, hvad Gud er, har eller kan gøre.
I denne lille flække, Betlehem, demonstrerer Gud sin godhed ved at træde så dybt ned at blive kød og blod. Han har ikke en sentimental udlægning af krybben, men en reel konstatering af, at han er Gud selv i kød og blod, et menneske. Det er ham, de holder i hænderne. Det er et under, at Maria og Josef, hyrderne, familien, de vise mænd og flere andre har troet det ved at se Jesus!
Luther peger på, at som sådan rummer Jesu fødsel – inkarnationen – tre mirakler: 1) at Gud og mennesker skulle blive forenet i dette barn, 2) at en mor skulle forblive jomfru ved fødslen, og 3) at Maria kunne have en sådan tro at være overbevist om, at dette mysterium skulle blive fuldført i hende.
Jomfrufødsel er et bevidst valg fra Guds side. At Gud skulle blive menneske er nemlig et stort mirakel. Men det helt enestående er, at denne unge pige skulle tro engles bebudelse om, at hun var blevet udvalgt blandt så mange andre jomfruer, var blevet udvalgt til at være mor til Gud. Havde hun ikke troet, kunne hun ikke have undfanget. Hun holdt fast ved englens ord, fordi hun var blevet en ny skabning ved Helligånden.
På samme måde må vi blive transformeret og må forvandles i hjertet dag efter dag. ”For et barn er født os, en søn er givet os” (Es 9,5), som vi hørte det fra profeten Esajas. Det er den væsentligste pointe – ikke kun at tro, at han er Jomfru Marias søn og Gud selv, men at tro at dette barn, søn af Gud, også er vores – er min! På samme måde som Maria hørte de himmelske ord fra englen og troede på dem og undfangede dem og bar Guds Søn i sig, sådan må vi høre Guds ord, og ved de ord undfanges troen i os. For Jesus er ligeså meget min som Marias!
Afrunding
Hvis man nu havde haft muligheden for at have været til stede den første juleaften i Betlehem og set det hele for sig … sådan kigge lidt ind ad døren, ville det så have været lettere at tro på det hele end for os i dag?
Måske. Men for min egen del kan jeg være i tvivl. At se et lille barn i al sin hjælpeløshed ligge dér og så tro på, at han er opfyldelsen af Guds løfter, at han er verdens Frelser, har virkelig krævet tro.
Dog er det værd at bemærke, at dette syn ikke stod alene. De, som kom til barnet i krybben, var ikke overladt til fri fortolkning af, hvad de så. De var ikke uden hjælp til at forstå synet efter sin hensigt. For der fulgte ord med om dette barn, som forklarede, og som man i tillid kunne gribe om i tro. Guds eget ord fulgte med og gav synet sin sande mening.
Og selv med over to tusinde års afstand er netop dette ikke forandret. Til gengæld ved vi mere om Jesus, end eksempelvis hyrderne gjorde ved deres første møde med Jesusbarnet. Vi har fået vidnesbyrd om ham og hans eget ord til os samlet i Bibelen, så vi kan gå direkte til kilden selv, til den sande glæde. Det gør julens budskab tro-værdigt!
Så lad os gøre som hyrderne: De kom, de så – og de troede!
Englen sagde til dem: »Frygt ikke! Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket: I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren.
Glædelig jul!
----
Hans-Ole Bækgaard er præst og formand for Indre Mission i Danmark