Kulturkritik i The Hunger Games
af Merete Bøye
Trilogien The Hunger Games af den amerikanske børnebogsforfatter Suzanne Collins beskrives som ungdomsbøger, men det skal man ikke lade sig afskrække af, for de er også interessante for voksne. De rummer en rammende karikatur af de vestlige samfund i dag, men er samtidig en altid aktuel diskussion af, hvornår voldsanvendelse er retfærdig, og hvornår den ikke er. Samt af, hvornår krig er at foretrække frem for tyranni.
Der er en del referencer til Romerriget og til romersk mytologi i bøgerne. Dette citat af Juvenal har ligget i baghovedet på Collins, da hun udtænkte trilogiens handling:
Allerede for lang tid siden, fra da vi ikke solgte vores stemme til nogen, har folket givet afkald på sine pligter; folket der engang uddelte militærkommando, høje civile stillinger, legioner – alt, holder sig nu tilbage og bekymrer sig nu kun for to ting: brød og skuespil” (panem et circenses.)
Handlingen foregår dog ikke i det gamle Rom, men i Nordamerika i en fremtid, der måske / måske ikke er postapokalyptisk. Vi ved det ikke med sikkerhed, for historien fortælles gennem en ikke særligt alvidende jeg-fortæller, den 16-17-årige Katniss. Hun har lært i skolen, at der har været en krig tilbage i "den mørke tid". Det var efter sigende en meget grim krig, vistnok en borgerkrig, som resulterede i, at befolkningen blev kraftigt decimeret. Om det er sandt ved hverken vi eller Katniss, og Katniss er ærligt talt ligeglad, for hun har andet at tænke på.
I romanernes nutid har en elite magten over hele landet, der hedder Panem jf. "panem et circenses" - brød og skuespil - som ifølge Juvenal var det eneste, folket i det dekadente Rom interesserede sig for. Denne elite bor alle i et lille isoleret område, der hedder Capitol. De styrer med hård hånd resten af Panem, som er inddelt i 12 distrikter, der hver er præget af et bestemt håndværk. Folk i Capitol har penge nok. De har al den mad, de kan spise og mere til, og de lever et liv i opulent luksus, som står i skarp kontrast til livet i distrikterne, som er fattigt grænsende til det udhungrede.
Det ligner indtil videre den kendte historie om magthaverne, kulakkerne, de kolde spekulanter i nålestribede jakkesæt med høj cigarføring og tilbagestrøget hår, som undertrykker og udbytter de fattige arbejdere. Men man bliver overrasket, for når man læser videre, finder man ud af, at Capitol-eliten er kreative mænd og kvinder i alle regnbuens farver. Hver med deres helt særlige, ”individuelle”, ”junikke” stil: lyserød pudderparyk, guldfarvede øjenbryn, grøn hudfarve. Fantasifulde tatoveringer på hele kroppen. Falske knurhår og stribet hud og hår, så man kan komme til at ligne den kat, man synes, man føler sig som. De arbejder ikke som fabriksejere eller CEO's, nej, de er allesammen ansat i kreative jobs, hvor de kan bruge deres krøllede hjerner og tænke uden for boksen på en innovativ måde: de er entertainere, tøjdesignere, mediefolk, make-up artists, eventmagere og reklamefolk.
De stiller sig an, som om de er finkulturelle og bedre end andre, fordi de har de rigtige frisurer og spiser fin mad. Mad og tv kan de tale om i timer, men de har ingen interesse for hverken historie, industri eller teknologi. Her stiller de sig tilfreds med overfladiske og usammenhængende forklaringer (såsom at kul forvandles til perler, hvis det bliver udsat for tryk over tid), fordi ingen tør anfægte dem, og fordi de dybest set er ligeglade med, hvor deres forfinede mad, stylede tøj, elektricitet og fancy teknologi kommer fra. De fleste af dem er søde mennesker, der møder de folk fra distrikterne, som de undertrykker og udsulter, med smil, kram og hvad de sikkert selv vil beskrive som ”empati”.
Suzanne Collins siger det ikke selv, men det ligner en satire over det 21. århundredes progressive elite, og flere kritikere af bøgerne kalder dem af samme grund for "højreorienteret propaganda" og lignende. Men Collins holder kortene tæt til kroppen. Hun går ikke ud, som en anden J.K. Rowling, og fortæller folk, hvilken politisk dagsorden, der hele tiden har ligget bagved bøgerne.
Collins' far var officer i det amerikanske forsvar, og gennem ham blev hun tidligt interesseret i krigshistorie og særligt i mekanismerne bag krig. Familien flyttede ofte p.g.a. faderens arbejde, og hun boede som barn bl.a. i Indien. Som ung studerede hun drama og telekommunikation og blev siden ansat som manuskriptforfatter på diverse tv-shows for børn. Bøgerne bærer præg af hendes indsigt i både krigsførelse, fattigdom og overlevelse - samt i den kreative klasses lader og luner.
De folk i Panem, der ikke er så heldige at bo i Capitol, er som nævnt fordelt i 12 distrikter, der hver står for sin del af produktionen. Distrikterne er rangordnet efter vigtighed ifølge Capitol. Distrikt 1, som er det vigtigste og fineste distrikt, ”Capitols skødehunde”, producerer luksusvarer. Distrikt 2 står for militæret, Distrikt 3 for elektronik. De primære erhverv er de mest ringeagtede: Distrikt 9,10 og 11 står for landbrug og kvægdrift, og Distrikt 12, det lavest rangerende distrikt, producerer kul til Capitols eksorbitante forbrug af elektricitet. Selv har Distrikt 12 kun elektricitet et par timer om dagen, hvis de er heldige – angiveligt p.g.a. diverse ”uheld”, som pudsigt nok aldrig finder sted på de dage, hvor Capitols monopol-tv broadcaster de udsendelser, som det er obligatorisk for alle at se.
Befolkningerne i Distrikt 3-12 bliver holdt nede ved hjælp af de såkaldte fredholdere (peacekeepers), en slags håndlangere for Capitol, som sørger for at holde "freden" ved lige med magt og slår hårdt ned på folk, der taler dårligt om Capitol. Men det mest grusomme er de årlige Hungerspil (Hunger Games), hvor to børn fra hvert distrikt ved lodtrækning vælges til at kæmpe til døden i et stort, blodigt realityshow, som folk i Capitol synes er spændende at kikke på i fjernsynet. De synes, det er fascinerende at se, hvordan børnene fra det, som man kunne kalde ”produktions-Panem”, bliver klædt ud i dragter, der understreger deres distrikts særlige industri. De frydes ved at se hvordan stylisterne, make-up-artisterne og coacherne kan få de udhungrede proletarbørn til at skinne som stjerner i de sidste 14 dage af deres elendige liv, inden de sandsynligvis bliver slagtet af en velnæret og toptrænet hungerspilsdeltager fra Distrikt 1 eller 2. Og de ler med vinderen og græder med taberne – Hunger Games er "det, man taler om" i Capitol.
Katniss klarer sig så godt i spillet, at hun faktisk vinder – efter at hun i sin impulsivitet har gjort visse ting, som blev opfattet som en kritik af Capitols elite. Fra da af er hun i præsidentens søgelys konstant.
Suzanne Collins er som nævnt optaget af romersk mytologi og af krigshistorie, og det præger bøgerne. Katniss udvikler sig til en slags Spartacus, der leder slaverne i kamp. Arenaen, som Hungerspillene udkæmpes i, er tydeligt inspireret af myten om Theseus, hvilket Collins også selv har nævnt i et interview. Eliten i Capitol har romerske navne som Plutarch, Cressida, Octavia, Cinna, Castor og Pollux.
Det slås fast med syvtommersøm, at Capitol ligner Rom i dens sidste, mest dekadente stadium. Set med denne læsers øjne ligner Capitols beboere desuden den progressive elite, som i flere vestlige lande har sat sig meget tungt på den politiske dagsorden, og som ingen føling har med, hvad der rører sig i "udkantsdanmark", "the North", "Flyover Country" eller hvad de nu ellers har af nedsættende betegnelser for den del af befolkningen, der bor uden for de største byer og ikke arbejder med noget "kreativt".
Capitols mest berømte tv-vært har Collins givet navnet Cæsar – kejser. Caesar Flickerman hedder han – Kejser Flimmermand kunne det oversættes til, og han er på én gang kejseren af flimmerkassen og repræsentant for det pjankede samfund, hvor selve flimmerkassen er blevet ophøjet til kejser. Egentlig er han dog bare en sminket klovn, som styres af præsidenten, den magtsyge Coriolanus Snow. Her er der ekko af George Orwell: Staten styrer medierne, og medierne styrer folket.
Dette er en gennemgående pointe. Da Katniss i det sidste bind bliver indrulleret i oprørsbevægelsen imod Capitol, viser det sig, at oprørerne mestendels ledes af afhoppede folk fra Capitol. De ønsker at gøre op med undertrykkelsen og den overgearede dekadence, men de bruger de samme midler som Capitol i deres kamp. Katniss skal de bruge – ikke som soldat, men som The Mockingjay, det stylede, tv-transmitterede ikon for oprørernes kamp. Capitols dygtigste (nu likviderede) stylist har designet hendes outfit, og overalt hvor hun går, følges hun af et kamerahold. En vigtig biperson er computernørden Beetee, som kan hacke sig ind på Capitols tv-kanal, så oprørerne kan caste deres egen propaganda til folket i Panem. Den, der styrer medierne, styrer folket, og det ved oprørerne lige så godt som Capitol gør.
Capitol er dekadent, hedonistisk og medieorienteret. Men hvad med livet i distrikterne? Distrikt 12 beskrives gennem Katniss' øjne. Det er fattigt. Folk sulter. De klarer sig igennem med lige dele opfindsomhed og korruption. Befolkningens dagligdag er præget af hverdagskonservatisme: ingen sex før ægteskabet; tidlige ægteskaber; man værner om familien; man respekterer de gamle; man væmmes over fråds og lediggang; man tager voksenrollen på sig fra konfirmationsalderen. Man klæder sig pænt på ved særlige lejligheder, men praktisk til hverdag. Man vil helst være ren og ordentlig, men overdreven forfængelighed finder man frastødende. Katniss forarges over de tåbelige navne, folk giver deres børn i Distrikt 1 (luksusdistriktet): Glimmer, Marvel o.l. Det er navne, der emmer af dekadence, og det fornemmer Katniss.
Hunger Games er temamæssigt i slægt med de store dystopiske romaner. Hovedpersonen i Huxleys Fagre nye Verden, John Savage, kvæles i promiskuitet, historieløshed og amoral, da han bliver flyttet ind til den såkaldte civilisation fra det barske vildmands-reservat, han var opvokset i. Winston Smith fra Orwells 1984 lever i et totalitært overvågelsessamfund, hvor befolkningen er undertrykt i så høj grad, at selv deres tanker er styret af magteliten. Han beskriver "den gamle tid" (the ancient time) som:
en tid, da der stadig fandtes privatliv, kærlighed og venskab, og da medlemmerne af en familie stod sammen uden at behøve nogen grund.
Denne gamle tid, hvor mennesker havde følelser og var forpligtede på hinanden, er udslettet i begge de store dystopier, men det er den ikke i Hunger Games. Selvom folk er på randen af sultedøden og lever med den konstante trussel om strenge straffe for små forseelser, så lever de i forhold til Winston Smith og John Savage i en dejlig verden, fordi der trods alt findes ret og vrang, op og ned, godt og ondt, og deres tanker er frie, omend deres ytringer og handlinger ikke er.
Familien er vigtig for Katniss. Faderen er død, men spiller en fremtrædende rolle i bogen i kraft af Katniss' ihukommelse af ham. Han har lært hende om spiselige planter, at skyde med bue og pil, at svømme og at holde fanen højt gennem modgang. Katniss ærer sin far ved at huske på disse ting. Moderen er en dygtig apoteker / sygeplejerske, som har lært at bruge de forhåndenværende urter som medicin. Men hun er skrøbelig, og ved faderens død sank hun ned i depression og overlod familiens overlevelse i hænderne på den dengang 12-årige Katniss.
Lillesøsteren Primrose er en lille, lysende, uskyldig pige, som har brug for beskyttelse, og hun er omdrejningspunktet for alt, hvad Katniss gør. Katniss tager ansvar. Hun hylder det, der på amerikansk hedder family values, familie-værdier. Familien er den struktur, der værner en skrøbelig person som Primrose mod en stormfuld omverden. Alt, hvad Katniss gør, gør hun for sin familie og dem, hun elsker. Når hun deltager i Hungerspillene, er det fordi, hun har taget pladsen for sin søster. Da hun atter engang bliver udtaget til hungerspillene, kæmper hun ikke for selv at vinde, men for at hendes bedste ven Peeta skal vinde. Selv vil hun dø. Hun har en enorm offervilje over for sine nærmeste og sit distrikt. Ikke at hun er perfekt, for hun er egenrådig og drives af lige dele offervilje og hævntørst.
Slutningen skal ikke røbes her, men bøgerne er blevet kritiseret for ikke at rumme nogen konstruktiv løsning på Panems problemer. Hvis de gjorde dét, ville det dog være helt imod bøgernes konservativt realistiske ånd. Collins er ikke idealist. Sandsynligvis taler oprørslederen Plutarch (et navn, der signalerer historisk bevidsthed) med Suzanne Collins' stemme, når han siger til Katniss mod slutningen af den sidste bog:
Vi er vægelsindede, dumme væsner med dårlige hukommelser og et stort potentiale for selvødelæggelse. Men hvem ved? Måske er det nu, Katniss. Måske er det nu, det varer ved. Måske er vi vidner til menneskeracens evolution. Tænk over dét.
Suzanne Collins,
Dødsspillet (org. titel: The Hunger Games), Gyldendal 2008
Løbeild (org. titel: Catching Fire), Gyldendal 2009
Oprør (org. titel: Mockingjay), Gyldendal 2010