Forkyndelsesfrihed i folkekirken
af Kristoffer Garne
Det følgende er en let omskrivning af et oplæg holdt på en temadag om forkyndelsesfrihed i folkekirken af holdt i Taarnborg, Ribe, d. 4. marts 2019
---
Tak for indbydelsen til at sige noget om forkyndelsesfrihed i folkekirken, et emne, der ligger mig meget på sinde, og som jeg ofte tænker på, både som en daglig udfordring i mit virke som præst og som en principiel sag.
For nu at begynde et sted, så har jeg spurgt mig selv, hvorfor man har inviteret lige netop mig og ikke alle mulige andre, man også kunne spørge, til at sige noget om dette emne. Hvis vi antager, at det ikke beror på en tilfældighed, eller at det ikke var fordi alle andre sagde nej, så må der, tænker jeg, være tre grunde til, at man har indbudt mig.
For det første fordi jeg som ung præst, der er ordineret for knap to år siden, må forventes at have nogle friske overvejelser over præsteløftets bestemmelser og præstens opgave som forkynder af Guds ord inden for nogle bestemte rammer, men også med en vis frihed.
For det andet fordi jeg som præst i en grundtvigsk valgmenighed, der jo i udstrakt grad benytter sig af folkekirkens gældende frihedsrettigheder, må have et særlig forhold til disse og have gjort mig nogle tanker om, hvad det vil sige at være en fri menighed inden for den fælles kirke.
For det tredje fordi jeg i kraft af mine studier i bl.a. Grundtvig og nyere dansk kirkehistorie må kunne forventes at forene mine overvejelser med en teologisk betragtning af de historiske forhold, der ligger bag den aktuelle ramme for forkyndelsesfriheden.
Og dette sidste er netop, hvad jeg vil gøre, altså komme med en række teologiske og historiske overvejelser over forkyndelsesfriheden. Jeg tænker, at de andre indbudte talere [Kristine Garde og Ingrid Ank, red.] er bedre til at sige noget om de mere juridiske og almene aspekter af spørgsmålet. Jeg tænker også, at det er bedre at komme med nogle overordnede overvejelser, som vi kan diskutere ud fra, i stedet for at gå for direkte ind på de aktuelle sager.
Mine overvejelser falder i fem dele: For det første et kig på præsteløftet. For det andet et kig på Den Augsburgske Bekendelse under inddragelse af Leif Granes overvejelser over den rummelige folkekirke. For det tredje en kort gennemgang af udviklingen i Grundtvigs syn på frihed og inden for den fælles kirke. For det fjerde et kig på præsten J.H. Monrads overvejelser over den ”tålsomme folkekirke”, og endelig for det femte nogle opsamlende overvejelser om rammerne for den enkelte præsts og menigheds frihed.
Præsteløftet
Så vidt jeg kan se, hænger hele præstens ret til at forkynde, som han/hun finder bedst, på én bestemt central formulering i præsteløftet. I forbindelse med sin ordination lover den vordende præst både ved sin underskrift og ved sit talte ja og håndtryk til biskoppen at ville ”beflitte sig på at forkynde Guds ord rent og purt, således som det findes i de profetiske og apostoliske skrifter og i vor danske evangelisk-lutherske folkekirkes symbolske bøger”.
At beflitte sig betyder: at gøre sig umage. Præsteløftet har altså en realistisk erkendelse af, at det ikke nødvendigvis er nogen enkel opgave at forkynde Guds ord rent og purt, dvs. helt uden fremmede eller uvedkommende bestanddele. Men det er altså det, præsten i sin gerning skal anstrenge sig for.
Udtrykket ”Guds ord” klinger jo med alle de mulige konnotationer og forståelsesmuligheder, som det også gør i den kristne tradition, og det er godt sådan. Der står ikke, at præsten skal forkynde syndernes forladelse, Gud som verdens skaber, Kristus som verdens frelser, retfærdiggørelse ved tro alene eller andre læresætninger, men Guds ord med alle de forståelsesmuligheder, som ligger i dette udtryk, ikke mindst i den lutherske tradition.
Den vigtigste formulering er for mig at se den nærmere kvalifikation af, hvordan præstens skal forkynde Guds ord, nemlig ”således som det findes…” hvorhenne? i Biblens gamle og nye testamente samt i de bekendelsesskrifter, som ved lov er knyttet til kirken; dvs. de tre oldkirkelige bekendelser, Den Augsburgske Bekendelse (herefter CA=Confessio Augustana) og Luthers Lille Katekismus.
Man skal især lægge mærke til, hvad der ikke står. Der står ikke, at Guds ord ikke kan findes andre steder, men der står, at præsten er forpligtet til at søge det netop her. Der står heller ikke, at præsten skal forkynde Guds ord, præcis som det er formuleret i Biblen og bekendelsesskrifterne, men der står, at Guds ord kan findes heri.
Det er så præstens opgave at beflitte sig på at finde ud af, hvordan Guds ord findes heri og forkynde det, sådan som han/hun finder frem til det. Præsten kommer altså ikke udenom det, som han/hun lover i præsteløftet: ”ved flittig og alvorlig granskning af Guds ord og troens hellige lærdomme, altid fuldkomnere at danne og dueliggøre mig til dette hellige embede”. Vi har kun Guds ord på fortolkningens vilkår, og præsten må derfor anstrenge sig for at være en så god fortolker som muligt, og i dette arbejde er han/hun kun bundet af sin samvittighed, men er dog anvist til at arbejde med Biblen og bekendelserne som grundlag og udgangspunkt.
Selvom det i øvrigt var en noget lunken håndtering af sagen, så var det derfor med fuld ret, at Københavns biskop i forbindelse med sagen om Per Ramsdals ”nødløgne” om opstandelsen indskærpede, at præsten har ”fortolkningspligt”.
Præsten er fri til at forkynde Guds ord på den måde, han eller hun nu finder det i Biblen og bekendelsesskrifterne, men han/hun har bare at gøre sig umage med det fortolkningsarbejde, der ligger forud for forkyndelsen. Forkyndelsesfriheden kan kun være til stede under den forudsætning, at præsten ikke slækker på eller lader sig hindre i at lægge en arbejdsindsats i studerekammeret.
Den Augsburgske bekendelse
Jeg mener allerede at have antydet, at præsteløftet i en vis forstand indskrænker eller begrænser det omfang, hvori CA's nærmere bestemmelser kan være gældende for forkyndelsen af Guds ord. For bekendelserne og Biblen må altid holdes sammen og ud for hinanden, når præsten skal finde frem til, hvordan Guds ord lyder. Dvs. hvis præsten finder lærdomme i CA, som strider imod den måde, hvorpå han/hun er kommet til forståelse af Guds ord gennem en granskning af Biblen og bekendelsesskrifterne, så er han/hun i første omgang ikke bundet af disse lærdomme eller i hvert fald ikke af deres nærmere formulering.
Men præsten kommer ikke uden om at forholde sig til disse bestemmelser i sin søgen efter forståelse af det Guds ord, som skal forkyndes. Og præsten må også virkelig have sine gode grunde, hvis han/hun vil sige noget, der kunne forstås som liggende i direkte og bevidst modstrid med et central lærepunkt som fx retfærdiggørelse ved tro alene. Er præsten kommet frem til en sådan forståelse af Guds ord, må han/hun forberede sig på at komme i modvind og i åben strid med sine kollegaer og foresatte – og må også forberede sig på at blive irettesat og vist tilbage i studerekammeret.
Friheden under ansvar er dog altid til stede. Det mener jeg også ligger i CA selv, ikke mindst i art. 7 med formulering om, at ”til kirkens sande enhed er det tilstrækkeligt at være enig om evangeliets forkyndelse og sakramenternes forvaltning”. Så længe man er enig om, at der er et evangelium, der skal forkyndes – obs: på baggrund af skriften og bekendelserne – så er man fri til at spørge til og strides om den nærmere forståelse af dette evangelium, uden man derved forlader det fælles udgangspunkt.
Det betyder ikke, at bekendelsens formuleringer ikke er retningsanvisende og i den forstand forpligtende for forkyndelsen. Men præsten er ikke bundet til dem, selvom kirken engang har godtaget dem og fremhævet dem. Denne forståelse af friheden ligger i dokumentet selv. I hvert fald hvis man spørger den afdøde professor Leif Grane. Tillad mig at citere et par passager fra hans artikel om ”Confessio Augustana og den rummelige Folkekirke”, der er genoptrykt i artikelsamlingen Kristendommen i historien.
Grane skriver bl.a. ”Den kirke, der oprindelig stillede sig bag CA, vidste ikke af nogen anden autoritet i kirken end Guds ord. CA er derfor heller ikke blevet til for at udgøre en autoritet, men for at aflægge regnskab for en forkyndelse, der ikke kendte nogen anden autoritet end Guds ord … Den er blevet til ud fra den forudsætning, at sådanne autoriteter ikke eksisterer, og den vil ikke selv være en sådan.”
Hvad så med Biblen som autoritet, kan man nu spørge. Grane svarer: ”Skriften har autoritet, fordi dens budskab godtgør sig som sandhed. Spørger man så, hvad bliver der da af budskabets legitimering? er svaret: det kan kun legitimere sig selv derved, at det får myndighed over et menneske … skal skriftens sag legitimeres udefra, savner den netop myndighed”.
Og så er vi jo igen tilbage ved fortolkningspligten. Grane skriver mod slutningen af sin artikel: ”Det vil da sige, at CA ikke udelukker, men forudsætter den frihed, der gør ikke blot forskellige meninger, men også forskellige religioner mulige indenfor den samme kirkeorganisation. For den falske forståelse af evangeliet kan jo ikke bekæmpes med magt, uden at kampen selv gør den rigtige forståelse falsk. Vi må finde os i hinanden i den forstand, at vi er sammen, men aldeles ikke i den forstand, at vi ikke skulle sige fra overalt, hvor vi finder grund til det. Det er tværtimod vor simple pligt.”
Jeg skal om lidt komme tilbage til de alternativer, der kunne være til denne opfattelse. Jeg mener ikke, det kan og bør være anderledes. Men det skal siges med det samme, at det ikke behøver at betyde, at man gør en dyd ud af nødvendigheden og fx ophæver denne hellige almindelige rummelige folkekirke til lov og gør den til et skinnende eksempel for verden at skue. Kirken er, med et grundtvigsk udtryk, kun en borgerlig ordning om menighedernes gudsdyrkelse.
Grundtvig
Man skal dog huske, at dette syn på kirken som en ren borgerlig ordning kun kan lade sig forsvare uden videre i et land med religionsfrihed, dvs. hvor det ikke er forbundet med tab af borgerlige rettigheder at forlade den fælles kirke. Sådan var det ikke på Grundtvigs tid.
Grundtvig fik ørene i maskinen, da han langede ud efter Professor H.N. Clausen, som i en bog fra 1825 noget karikeret sagt gjorde det synspunkt gældende, at det var op til de lærde at definere den kristendom, som menigheden skulle tro på. Grundtvig mente, at denne kristendom allerede var defineret af traditionen, som præst og menighed var forpligtet på. Derfor burde Clausen træde ud af den kirke, som han var i færd med at omdanne til sit eget lufkastel.
Grundtvig blev ikendt en injuriedom og blev idømt censur som følge af sine anklager mod Clausen. Derfor nedlagde han sit præstembede. Og så skrev han et skrift om religionsfrihed, dvs. et skrift, hvori han slog til lyd for, at folk som Clausen og andre, der ikke kunne rummes indenfor den lutherske kirkes bekendelse og tradition, frit og uden borgerlige følger kunne forlade kirken og danne de menigheder, de ville.
Læg mærke til, at Grundtvigs forsvar for religionsfrihed ikke bunder i en moderne toleranceopfattelse eller et ditto frihedssyn, men i en trang til at kunne udøve den gamle religion i fred, uden at nogen skal kunne ødelægge den.
Grundtvig havde ikke på dette tidspunkt fantasi til at forestille sig, at kirken kunne rumme både ham selv og folk som Clausen – for nu ikke at tale om folk med helt andre anskuelser. Så hans næste standpunkt kom til at være, at hvis ikke Clausen kan forlade kirken, så må folk som Grundtvig i det mindste have lov til at danne deres egne frimenigheder af ”gammeltroende”. Det fik han imidlertid heller ikke lov til.
I værket Den Danske Stats-Kirke upartisk betragtet fra 1834 (som er udgivet med en fremragende indledning på grundtvigsværker.dk) opgiver Grundtvig tanken om dannelse af frimenigheder. Han har i mellemtiden fundet på ideen om sognebåndsløsning, dvs. enhvers ret til at knytte sig til den præst, som han/hun finder bedst. I skriftet her fra 1834 knytter Grundtvig forslaget om sognebåndsløsning sammen med et krav om præsters dogmatiske og liturgiske frihed inden for den danske statskirke.
Sådan gik det imidlertid ikke. Religionsfriheden kom før den rummelige folkekirke, nemlig med grundloven i 1849. Det blev altså Grundtvigs første forslag, man i realiteten fulgte. Hans vilde ideer om, at statskirken kunne rumme også jøder og andre religiøse menigheder, der eksplicit frasagde sig det lutherske trosgrundlag, er ikke blevet realiseret, endsige diskuteret, selvom det, i parentes bemærket, måske kunne have noget for sig i dag.
Grundtvigs fuldstændig frie kirke blev ikke til noget, men dog vedtoges sognebåndets løsning og senere i 1868 valgmenighedsloven, som muliggjorde dannelsen af frie menigheder inden for folkekirken. Disse tiltag hilste Grundtvig naturligvis velkommen. Kirkelig frihed var ham et og alt, også i langt videre omfang, end man almindeligvis forestiller sig. Kristendom er bekendelsen af Kristus, og den kan kun ske i fuld frihed: ”Dog kun hvor frit han nægtes kan, Aabenbar frit bekjendes han, Ordet ei Christus vil binde”.
Monrads tålsomme Folkekirke
I stedet for at tale om den rummelige folkekirke, som let bliver til et gode, man fremhæver for dets egen skyld, eller til et hyklerisk udtryk, når der er noget, der ikke kan rummes, kunne man måske i stedet for tale om den tålsomme folkekirke, sådan som præsten og redaktøren af Dansk Kirketidende J.H. Monrad foreslog det i en artikel fra 1901, som sognepræst Thomas Hårbøl meget fortjenstfuldt genudgav og kommenterede på bloggen Sciptorium Theologiae i januar 2015.
Monrad opregner to alternativer til den tålsomme folkekirke: For det første den brutale, hvor man kan smide kætterne på porten, så snart de træder bare lidt ved siden af.
For det andet den unerede kirke – efter prøjsisk eksempel –, ”hvor man ælter modsætningerne (fx mellem Luther og Calvin) sammen til et fælles standpunkt – eller hævder, at man har gjort det”. Hårbøl mener, at den danske folkekirke med opretholdelsen af fælles symboler, men faktisk, anerkendt splittelse måske mest af alt ligner denne model – selvom den i bekendelsesgrundlaget ikke gør det.
For det tredje er der så den model, som Monrad foretrækker, og som han kalder den tålsomme folkekirke. Heri bevarer man den fælles borgerlige ramme, men giver fuldkommen frihed til at danne frie menigheder inden for kirken og lader det være op til de enkelte menigheder selv at trække de konfessionelle grænser. Præsterne skal dog også have frihed til at nægte at betjene dem, de ikke deler tro med, og disse kan så opsøge en anden præst i den statslige religionsanstalt.
Afslutning
Man kan mene om denne model, hvad man vil, men man mindsker det hykleri, som mange i dag kan føle, der er med faktisk bekendelsesramme, men i praksis tilladelse til hvad som helst – dog ikke til, at præsterne kan afvise at betjene nogen.
En anden oplagt og mere sandsynlig mulighed er at bevare status quo og så i Granes ånd (som han vil sige er CA’s ånd) huske at indskærpe dels den frihed, der findes i traditionen og bekendelsesskrifterne, dels præsternes – og ikke mindst de tilsynsførendes – pligt til at danne og dueligøre sig i teologien i stedet for at lade fortolkninger bero på mere eller mindre tilfældige skøn.
For mig at se er der dog tre forhold, som bør overvejes, hvis man ønsker at beholde den nuværende ordning og samtidig sikre friheden.
For det første bør der ske en teologisk og juridisk afklaring af tilsynets omfang. Hvor går grænsen mellem biskoppens og provsternes hhv. kollegiale teologiske strid og så brugen af magt i omgangen med kaldsfæller, hvis forkyndelse og embedsførelse man ikke bryder sig om. Jeg synes, der har været for mange sager, der ser ud til at have befundet sig i en gråzone mellem teologisk samtale og (u)berettiget magtanvendelse.
For det andet bør det indskærpes, at præsten ikke kun lover at forkynde Guds ord, men også ”med al ærefrygt og sømmelighed forvalte de hellige sakramenter efter Kristi indstiftelse, og såvel her som ved de øvrige hellige handlinger udføre alt i overensstemmelse med de for folkekirken gældende forskrifter”. Præsten er fri i sin forkyndelse, dvs. i sine prædikener, taler, foredrag, avisindlæg, bøger osv., men han/hun er ikke fri ift. forvaltning af det fælles gode, nemlig liturgien. Der er og skal ikke være liturgisk frihed for præsterne, for det er menigheden, der bestemmer over sin gudstjeneste – og vel også over, om den vil belemres eller beriges med nye salmer udenom den autoriserede salmebøger. Det er derfor godt, at man fra biskoppernes side har lagt op til en afklaring af spørgsmålet om autorisation og frihed i liturgien, for dette punkt trænger i den grad til en opstramning – eller en de facto flytning af rammerne.
For det tredje bør man huske, at man ikke kan adskille åndelig og økonomisk frihed fuldstændigt. Der er ikke kirkelig frihed, medmindre menighederne har ret til at bruge pengene, som de vil – fx på at ansætte præster, hvilket i dag er for vanskeligt, selvom pengene er der. Desuden bør det også overvejes, om man ikke for frihedens skyld skulle gøre det lettere – og ikke, som det efterhånden lader til at blive: mere besværligt – for valgmenigheder og trossamfund udenfor folkekirken at arrangere sig, som man vil, fx ved at give mulighed for opkrævning af kirkeskat.
Dette var, hvad jeg havde at sige for nu om emnet forkyndelsesfrihed. Jeg går personligt ind for så meget frihed som muligt, men kun på et oplyst og afklaret grundlag, hvor de rammer, der må og skal sættes omkring friheden, for at den kan herske, hele tiden må være op til revurdering eller i det mindste være genstand for omtanke og overvejelse. Jeg håber at have givet mit bidrag til dette. Tak for ordet.