Høringssvar til Betænkning 1544
af Henrik Gade Jensen
Dele af Henrik Gade Jensens høringssvar blev bragt som kronik i Kristeligt Dagblad d. 6. maj 2014. Babel bringer det her i sin helhed.
---
Et svar på Betænkning 1544 må nødvendigvis indebære en række grundlæggende overvejelser over, hvad en evangelisk-luthersk kirke er, som er Grundlovens og bekendelsesskrifternes ramme for mulige forandringer.
1) Hvad er kirke?
I den traditionelle lutherske forståelse af ”kirke” findes det ikke som subjekt, altså som ”kirken” i bestemt form. Det er fordi kirken er en flerhed, en sum, nemlig kristnes fællesskab. Sådan bestemmes det i folkekirkens bekendelsesskrift, Confessio Augustana, hvor ”kirken er de helliges forsamling, i hvilken evangeliet læres rent og sakramenterne forvaltes ret”. I tidligere bibeloversættelser blev det græske ord for ”kirke”, ekklesia, da også oversat til menighed, altså mere en betegnelse for en flerhed, og vel en mere korrekt oversættelse af det græske ekklesia, der betyder ”forsamling af mennesker, der er kaldt sammen”. Mens det i de sidste autoriserede oversættelser hyppigere oversættes til ”kirke”. ”Forsamling” eller ”menighed” er fladt, horisontalt og angiver en samling af mennesker, mens ”kirke” i mindre grad indeholder en pluralitet og mere lægger op til en enhedsforståelse i bestemt form.
I Betænkning 1544 tales der om kirke, som om det var en enhed. F.eks. i påståede faktuelle sætninger som ”Da den danske folkekirke er en enhed…” (s. 52). Der refereres også til nærheds- eller subsidiaritetsprincippet (s. 28), som bygger på at enheden har prioritet over delene, et katolsk præget filosofisk grundsyn i kontrast til den evangeliske opfattelse af det enkeltes forrang for almenbegreberne. Betænkningen bruger også et udtryk som ”hele kirken” flere gange (s. 52, s. 222). Det er meget usikkert, hvad der menes med det, og er et stærkt tvivlsomt begreb ud fra en evangelisk-luthersk opfattelse af kirke som fællesskab af kristne. Betænkningen konstruerer således en række abstraktioner, ”kirken” og ”hele kirken”, for at postulere, at der findes en enhed, som der skal tages vare om og som skal styres. Og som strukturen i dag er utidssvarende overfor.
Dette står i et problematisk forhold til folkekirkens bekendelsesgrundlag.
Teologisk set er kirken kun en enhed i kraft af den fælles bekendelse, altså at medlemmerne har samme tro. I Confessio Augustana står der, at ”til kirkens sande enhed er det nok at være enig om evangeliets lære”. Enheden er ånd og trosfællesskab. Det er nok. Derfor er folkekirken fysisk og organisatorisk en flerhed, nemlig af kristne mennesker. Folkekirken er de barnedøbtes fællesskab.
Og derfor er folkekirken også opbygget, som den er. Den består af sogne, provstier og stifter. De 10 stifter er hver for sig suveræne i kirkelige, altså bekendelsesmæssige anliggender. Så folkekirken er slet ikke national, der findes ikke nationale organer i folkekirken, der altså kan udtrykke sig bekendelsesmæssigt. Med statsvidenskabelige begreber er den danske folkekirke føderal eller snarere konføderal i sin struktur, da den består af sideordnede, suveræne enheder. Et kirkeligt fællesudvalg ville være et nationalistisk tiltag.
Det centrale organ, kirkeministeriet, er udelukkende praktisk, sådan har det fungeret og sådan har det udviklet sig. Og skiftende kirkeministre har bestræbt sig på at levere de bedst mulige rammer for det folkekirkelige liv, også af og til taget initiativer i modstrid med store dele af den folkekirkelige konsensus.
Kongehuset er skrevet ind i Grundloven med religionspligt og er på fornem vis med til at markere den dominerede religion i landet ved flittig og beundringsværdig deltagelse i det kirkelige liv og gennem autorisation af salmebøger, bibeloversættelser m.v.
Så kirken, den danske folkekirke, folkekirken, er fællesskabet af kristne, barnedøbte i Danmark. Og den kirkelige struktur sigter mod at skabe rammer for at evangeliet kan forkyndes i kirkerne og sognene og ved kirkelige handlinger som dåb, konfirmation, bryllup og bisættelse. Rammerne er meget vide og de enkelte præster og sognemenigheder har store frihedsgrader til at udfolde forkyndelsen på den måde, som de synes er bedst. I mine sogne er der gudstjenester ved stranden, på pumpestationen, ved den årlige Hornfiskefestival, bryllupper og velsignelser i det fri og på Western Camp osv. osv. Enheden i folkekirken skabes af den fælles bekendelse, som det er den stedlige biskops opgave at være linjevogter for. Til kirkens enhed er det nok at være enige om evangeliets lære. Mere behøves ikke, ifølge Confessio Augustana.
2) Flertalsforslaget om et folkeligt organ
En vigtig begrundelse for at stille forslag om en ændring af folkekirkens styringsstruktur beror på en opfattelse af gældende ret indenfor folkekirken som værende lig med kirkeministeriel enevælde. Således er den faktiske retstilstand blevet præsenteret – især ved informationsmøderne i stifterne – som om ministeren har eneret til at træffe vidtgående afgørelser både om indre og ydre anliggender. Som om folkekirken var en bananrepublik.
Dette er en legalistisk fejlslutning. Der kan ikke sluttes fra paragraffer, der er præskriptive, til en deskription af virkeligheden. Tesen om ministeriel enevælde bygger på en ensidig og tendentiøs og derfor mestendels forkert beskrivelse af den gældende retstilstand, hvor retstilstanden primært identificeres med juridiske paragraffer og ikke med den gennem tid udviklede retspraksis. Det ville svare til i statsretten at beskrive regeringen som kongens personlige magt (”Den udøvende magt er hos kongen”, cf. § 3), fordi det står i Grundloven. Enhver ved, at det ikke svarer til praksis. Ja, praksis er lysår væk fra det.
Ligeså er udvalget præget af en juridisk opfattelse af, at retliggørelse, formalisering og kodificering har prioritet frem for den uartikulerede, gennem praksis, tradition og hævd, udviklede orden.
Her der tale om rivaliserende rets-ideologier, hvor udvalget alene bygger på troen på retliggørelsen som moderne og sammenhængende, men udelader fuldstændig eller har ikke ønsket at fremhæve den sædvanebaserede retsopfattelse, som ellers så tydeligt karakteriserer folkekirkens udvikling siden 1849, da det ikke lykkedes at få gennemført den forfatning, som oprindeligt var hensigten fra grundlovsfædrenes side. I angelsaksisk retstradition fremhæves netop den sædvanebaserede ret som den mest smidige og frie, mens retliggørelsen binder unødigt frem over. Her ser man positivt på den slags civile, traditionsprægede, anarkiske ordner, fordi de er fleksible, organiske og sammenhængende, og passer bedst til frie og myndige borgere. De er udtryk for ”billighed”, som man tidligere sagde på dansk.
Så den beskrivelse, der skulle begrunde en ”mere sammenhængende og moderne styringsstruktur”, beror mestendels på forvrænget karakteristik af status quo. Gældende retspraksis består i, at kirkeministeren udøver sin kompetence i tæt samspil med en lang række kirkelige aktører. Der har udviklet sig et finmasket konsensusdemokrati i folkekirken, som har fungeret ganske udmærket i generationer. Når der var behov for nye tiltag, som f.eks. kvindelige præster og vielse af mennesker af samme køn, har ministre benyttet deres executive magt og skubbet på for forandring og dermed udviklet folkekirken i mere moderne retning. Kirkeministre har også løst bekendelsesmæssige hard cases ved at flytte tilsynet med en præst eller lægge tilsynet direkte ind under ministeren (selv om det nok var på kant med bekendelsesgrundlaget). Mange af de forandringer, som vi i dag opfatter som moderne og vigtige, ville næppe kunne ske så hurtigt, hvis flertalsforslagets struktur var implementeret.
Skal der alligevel være mere enhed i folkekirken end enighed om evangeliets lære? Da den tilstrækkelige enhed allerede er til stede i det trosmæssige fællesskab, bliver det et praktisk og politisk spørgsmål indenfor adiaphora, om der skal lægges til med et fælles organ.
Grundlovens § 66 foreskriver, at ”Folkekirkens forfatning ordnes ved lov”. Det er aldrig sket ved én samlet lov, men retspraksis gennem enkeltafgørelser har udviklet folkekirkens retsforhold, som de er i dag. Status quo er hverken retsløshed i mangel af en ”forfatning” eller kirkeministeriel enevælde, men en organisk og sammenhængende udviklet struktur.
Folkekirkens struktur, status quo, er p.t. en eneståede decentral institution. Den er til stede i hvert sogn med en kirke og mange steder med kun få hundrede sognebørn. De fleste andre offentlige institutioner har derimod været præget af en stærk centralisering de sidste årtier: skoler, sygehuse, politistationer og domstole, krematorier er flyttet væk fra lokalsamfundet. Kun folkekirken med præsten er stadig til stede i mange landsogne.
Et centralt kirkeligt organ vil an sich være en udfordring af denne lokalisme. Et centralt kirkeligt organ vil bl.a. prioritere ressourcer og indsatser. Det vil måske som Københavns Stiftsråd anbefale at lukke kirker. Under alle omstændigheder vil det overføre ressourcer fra det lokale til det centrale. Og det lokale led, sognene, kan så måske søge om at få del i de midler, som før var deres egne, men efter kriterier som fastsættes af det centrale organ.
Ud over centraliseringen har mange øvrige offentlige institutioner været stærkt præget af nye ledelsesformer, især såkaldt New Public Management, som har resulteret i stærke ledelseshierarkier. For universiteternes vedkommende har det resulteret i at de enkelte forskere har følt sig stærkt reduceret i indflydelse og råderet over eget arbejde. Universiteter har gået fra en flad ledelsesstruktur med kollegiestyre til hierarki og funktionærgørelse af ansatte. New Public Management er blevet opfattet som moderne.
Betænkning 1544 vil en mere ”moderne styringsstruktur”. Og hvis folkekirken følger de øvrige moderniseringsprocesser i det omgivende samfund, vil dette resultere i mere centralisering, hierarkisering og – ultimativt - proletarisering af præsterne. Flertalsforslaget i Betænkning 1544 lægger op til det. Hastigheden og omfanget kan være usikkert, men retningen er tydelig.
3) Bispekollegiet
Flertalsforslaget i Betænkning 1544 vil lovfæste bispekollegiet. Dette begrundes med en dristig ny-evangelisk konstruktion, der hedder ”hele kirken”, som biskopperne skal tage vare om.
Dette forslag er også udtryk for en ensidig retsopfattelse i udvalget, hvor praktiske samarbejdsformer (bispemøder) partout skal lovfæstes og formaliseres, mens det i lige så høj grad kan ses som frugtbare, uformelle samtalerum, der afstemmer forventninger og netop muliggør folkekirkens anarkiske, konsensusagtige orden.
Et formaliseret bispekollegium vil være at indføre et centralt organ i folkekirken, som hidtil har været helt fremmed for folkekirkens decentrale struktur. Da biskopperne har at gøre med bekendelsesgrundlaget for folkekirken, giver det ingen mening at optræde som kollegium med flertalsafgørelser. Der kan ikke, og skal aldrig, stemmes om bekendelsesgrundlaget. Det er hver enkelts afgørelse. Det er hver kristens sag. Det er hver præsts sag at forkynde evangeliet indenfor dette bekendelsesgrundlag. Og det er biskoppens myndighed i hvert stift at tilse, at dette sker, og skride ind, når en forkyndelse eller kirkelige praksis vurderes som i strid med bekendelsesgrundlaget. Den enkelte biskop kan så lade sig vejlede af kollega-biskopper, lige som af teologiske eksperter.
Folkekirkens bekendelsesgrundlag (altså tolkningen af det i konkrete situationer) skal der ikke stemmes om. Det ville være absurd og nedværdigende for folkekirken. 7 -3 for at der findes en skabende Gud. 6 – 4 for jomfrufødslen. Hver biskop må være opgaven voksen i sit stift at tilse det fornødne m.h.t. bekendelsesgrundlaget. Og at bekendelsesgrundlaget kan fortolkes forskelligt, viser kun, at vores hellige skrifter er genstand for fortolkning.
4) Demokrati i folkekirken
Endeligt skal der knyttes et par teoretiske overvejelser om demokrati, som udvalget burde have gjort. Demokrati er et middel til at administrere magt, og det bedste (eller mindst ringe) middel i stater (amter og kommuner), dvs. hvor magten er uundragelig og nødvendig. Demokrati i form af flertalsstyre implicerer altid koalitionsdannelse, studehandel, valgflæsk, forlig og kompromis. Det kender vi fra kommuner, folketinget og EU-parlamentet og hører det demokratiske spil til. Det virker nogle gange uværdigt også for demokratiet (”bare der kan tælles til 90, hører argumenter op”), men det er en del af den syndige virkelighed.
Demokrati er bedst ved den fælles, monopolmagt, som stat, amt og kommune udgør. Derimod behøver private foreninger, virksomheder, familier, skoleklasser etc. ikke at fungere demokratisk. I dag ønsker ingen økonomisk demokrati, selvom det var et slagord i 1970erne.
Skal folkekirken demokratiseres?
Da folkekirken har en exit-mulighed, og enhver bortset fra dronningen kan melde sig ud, er den vigtigste demokratiske kontrol af folkekirken tilstede. Man kan stemme med fødderne. Dernæst er der demokrati på det lokale niveau og op til stiftsplan ved stiftsråd og bispevalg. Og endelig er folkekirken indlejret i den nationale politiske proces og ingen kirkeminister kan regere mod folketingets tillid.
Derimod ville det være uheldigt for folkekirken, hvis den skulle få et centralt, styrende organ, som følgelig skal præges af demokratiets nødvendige følgesvende: studehandel og valgflæsk. Kort sagt: politik. Det samme gælder ved flertalsafgørelse i bispekollegiet. Det vil skade folkekirken og sikkert medføre udmeldelser.
Det er min overbevisning og erfaring som landpræst, at folkekirken nyder en så enestående opbakning i befolkningen, fordi den ikke kan identificeres med et flertal, en kirkelig retning, en formand, men som verdslig institution er en forholdsvis anonym størrelse. Den er fuldt tilstrækkelig synlig i form af tusinder kirker, som for landsognes vedkommende har ligget der i knap 1000 år.
Enhver demokratisering (og dermed politisering) vil skærpe profilen i folkekirken, men uden tvivl koste i bredden og samhørigheden.
Konklusion
Kirkeministeren bør takke udvalget for et godt og spændende arbejde, som uden tvivl har været til stor inspiration, men det videre arbejde bør dog have følgende retningslinjer:
Der behøves ikke et folkekirkeligt fællesudvalg
Der behøves ikke et bispekollegium
De øremærkede bevillinger på finansloven til præstestillinger bør fastholdes
Der skal søges en minimalistisk reparation på Fællesfondens administration, så der ikke opstår grundlovsmæssige problemer og gerne med et fornødent demokratisk mandat til de nuværende medlemmer af budgetfølgegruppen
Endelig bør kirkeministeren fastholde og fremhæve folkekirken som en front-organisation med dens nuværende, flade styringsstruktur med stærk lokal repræsentation. Som sådan er den et forbillede for øvrige offentlige institutioner og for Danmark generelt. Vi kan godt have en offentlig institution med 10 sideordnede chefer og med stor frihed og autonomi til præster og sogne, en forbilledlig semi-anarkisk orden holdt sammen af stor civilitet og respekt om sædvanen. Og så bør ministeren nedsætte et lille udvalg, der i moderne termer kan formulere folkekirkens struktur, dens fortrin og store fremtidsmuligheder for at være en afgørende lokal institution i fremtidens Danmark, en spydspids for lokalisme og social ansvarlighed, og hvor der måske ad åre skal gives mere verdslig magt tilbage til civilsamfundet/sognene, hvis eksistens opretholdes gennem folkekirken.
Dette høringssvar er på egne vegne.
Med venlig hilsen
Henrik Gade Jensen
Sognepræst i Dannemare-Tillitze-Gloslunde-Græshave
Lolland Vestre Provsti, Lolland-Falster-Stift