Noget om dåb, rationalisme osv.
af Andreas Meng
I anledning af Villy Klit-Johansens artikel i forrige nummer af Nyt Babel, vælger jeg her at bringe nogle overvejelser på baggrund af denne. En artikel hvor der er sagt meget godt, men (!) efter læsning kan jeg dog ikke lade være med at drage den konklusion, at vi mener noget ganske forskelligt med de ord vi bruger.
DÅBEN
Skal man drøfte dåben, kan man med fordel tage sit udgangspunkt i Ny Testamente. Der er ingen tvivl om, at det overvejende syn på dåben i NT ligger langt væk fra den barnedåb, som vi i dag praktiserer (om end barnedåben dog må anses for at være det sandt evangeliske), dette skal vi ikke i nuværende artikel gå ind i, men hvem ved, måske senere. Nu må vi se på, hvad dåben er. I Matthæus 28, 18-19 finder vi det stykke hvori det udtrykkeligt er befalet de kristne menigheder at døbe:
Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn ...
Dåben er en befaling, ikke en befaling fra hvem som helst, men en befaling fra ham som ”er givet alt magt i himlen og på jorden”. Og fordi han har denne magt over alt, så skal disciplene gå ud og døbe alle til denne Kristus, som har fået myndigheden overgivet. De skal ikke spørge hvorfor eller hvem, men de skal gøre det fordi han siger det, og de skal gøre det overfor alle, fordi dåben ikke er afhængig af modtageren, men af giveren. De skal heller ikke døbe på hvad som helst, men de skal netop døbe på den myndighed som er blevet Kristus givet ved opstandelsen (som er understregningen af inkarnationen og korset).
På den baggrund kan man kalde dåben for en Kristusforkyndende handling. Kristusforkyndende, fordi det er en proklamation af, at Jesus er død, opstanden og gjort til herre over alt i himlen og på jorden. Handling, fordi det er en handling af os, for os, så ikke blot vi hører ordet, men også får lov til at mærke, at det ord gælder mig (og dette er den eneste måde, hvorpå syndernes forladelse kan mærkes!) Den forkynder ikke menneskets vej til gud, men guds vej til mennesket igennem hans inkarnation i Jesus af Nazaret: dåben er tegnet på, at alt er gjort af gud. Den er ikke en forkyndelse af eller et tegn på noget som vi allerede ved, men den er forkyndelsen af og tegnet på, at denne pagt, som gud har oprettet med mennesket, også gælder mig, det enkelte menneske. Det vil sige, at dåben ikke er noget adskilt fra det ord som lyder i forkyndelsen, men er et ydre tegn på, at Kristus er blevet mig givet. Dåben, nadveren og prædikenen er alt sammen forkyndelse, bundet sammen af Ordet, og de ting kan ikke adskilles. Gøres dette, så ender man i sakramentalismen, hvor det er sakramentet der betyder noget, og ikke Gudsordet.
RATIONALISME OG ORDET
Denne opfattelse vil Klit-Johansen givetvis kalde for rationalistisk. Men den er netop det modsatte. Man kunne tværtimod spørge om ikke det er Klit-Johansen der er rationalisten? For at kalde forkyndelsen for guds ord, kan kun opfattes rationalistisk, såfremt det er præstens tolkning der er gudsordet, og såfremt man laver en splittelse mellem forkyndelsen og sakramenterne.
Klit-Johansen ser ud til at mene, at forkyndelse er noget, præsten gør, når han prædiker og bibelfortolker, og at dette derfor er noget adskilt fra sakramentet (”livsord” kontra ”lysord”). Men dette er en ganske rationalistisk måde at beskue forkyndelsen på. For forkyndelse er hver gang der prædikes evangelium: dvs. hver gang, Jesus prædikes som død, opstanden og herre over alle ting.
Luther skriver et sted (Erlanger Ausgabe 57,40 – her efter N. O. Jensens Luthers Gudstro), at:
Prædikanten må tiltage sig mod til at tale på guds vegne … tilhørende må ikke tage forargelse af, at han kun ser et menneske, men tage menneskets ord som ordet af guds egen mund.
Hvad må dette betyde? Da vel ikke, at hvad prædikanten siger, det er hvad gud siger? Da vel heller ikke, at prædikanten som en anden Muhammed modtager et guddommeligt diktat? Nej, her er først og fremmest tale om, at prædikanten skal være sig sit ansvar bevidst. Men der ligger også noget andet i det. Der ligger det i det, at gud bruger os mennesker til at tale sit Ord. Man kunne sige, at gud igennem os – på trods af os – lader sit evangelium bryde igennem: igennem vores tåbeord taler han sit skaberord.
Det afhænger ikke af vores tolkning, om gud taler til os eller ej, men det afhænger helt af guds Ånd, om hvorvidt det er Peter eller Pilatus der forkynder Kristus. Det er det samme som med dåben: det afhænger ikke af os eller vores modtagelse (for selv Ånden står for modtagelsen, C. A. 5), men helt og aldeles af guds handling igennem os: midlerne for hans mål; at blive alt i alle. Der er altså ikke noget rationalistisk i denne forståelse af forkyndelsen, fordi det ikke afhænger af min specifikke tolkning. Der er heller ingen spiritualisme, fordi det hele er sat i stand af det ydre ord. Til gengæld er der masser af evangelium, fordi accenttegnet er sat over guds handling, og ikke vores forståelse. I, med og under vores ord, der er Guds.
Rationalisme bliver det derimod, når man ikke vil høre, at gud kan tale skaberord gennem tåbetale. For det er ganske rigtigt, evangeliet er ikke betinget af ”exegeternes pavedømme”, men udelukkende af, om gud vil bruge denne prædikant til at tale sit ord til mig. Det er rationalismen, der ikke vil tro på, at gud kan tale igennem os - på trods af os: for rationalisten kan ikke komme over den forargelse, at han kun ser et menneske på prædikestolen. Derfor må sikkerheden placeres et andet sted, og i det grundtvigske placeres den altså i dåben, nadveren, trosbekendelsen og menigheden. Her skulle altså være det ubesmittede gudsord. Men gudsordet er altid besmittet af os, det kan ikke rationelt adskilles. Og sådan må det være, for sådan har han bestemt det (men hvor gud lader evangelium tale igennem os til os, er det ord klart, rent og tydeligt). Der er altså i virkeligheden ikke langt fra rationalismen til Grundtvigs mageløse opdagelse.
At Grundtvig skulle have ”et dybere syn på Guds-Ordet end Luther” anfægter jeg også, fordi Grundtvig spærrer ordet inde i sikkert overlevede ord og ritualer (som derfor er ”guds ord”), hvor Luther lader gudsordet være frit (det gør Grundtvig sjovt nok også i flere salmer, men som Olesen Larsen tørt bemærkede, så er de fleste af disse også skrevet, før Grundtvig blev grundtvigianer). Luther var nemlig af den tro, at hvor gud vil høres, der høres han.
Luther vidste også godt, at gudsordet ikke var den døde skrift, men at dette guds ord altid ledte tilbage til Skriften, hvori gud også taler: ”Evangeliet derimod skulle egentlig ikke være skrift [i modsætning til GT], men et mundtligt ord, som fremholder Skriften”, som han skriver i sin lille vejledning om hvad man skal søge og finde i evangelierne. Ånden åbenbarer Kristus i Skriften, som den opstandne gjorde det på vejen til Emmaus.
Badet til døden
Om Grundtvig var luthersk eller ikke, er måske ikke så væsentligt at diskutere, for det er blot mærkater. Men at der er langt fra Luthers forståelse til Grundtvigs, det afslører ikke alene talen om ”Guds-Ordet”, men også ”genfødelsens bad”. Ikke at Luther ikke kendte Paulus' ord om genfødelse til Titus, det gjorde han, men Grundtvig og Luther forstår noget forskelligt ved det ord. Hvor dåben ifølge Grundtvig igangsætter en magisk vækst, så den døbte ligner gud mere og mere, er dåben for Luther ikke andet end en dom til døden:
Den, der døbes, dømmes til døden, som ville præsten, når han døber, sige som så: Se, du er syndigt kød; derfor drukner jeg dig i Guds navn og dømmer dig til samme navn til døden, for at al din synd må dø og gå under sammen med dig.” (En sermon om dåben)
Kort før dette citat har Luther slået fast, at hele dette liv ikke er andet end en ”uafladelig åndelig dåb”, ikke igennem magisk vækst, men gennem daglig bod (dvs. daglig afdøen ved guds ord), som mennesket forpligter sig på at udføre i dåben. Først på ”den yderste dag vil Gud omdanne ham fra ny af”. For Grundtvig er dåben vand på sædekornet, således at det kan vokse i hellighed, blive mere og mere udfoldet i dets gudbilledelighed.
For Luther derimod, er man retfærdiggjort og helliggjort ved ordet, fordi Kristus liv, død og opstandelse nu er min. Den daglige fornyelse er en daglig død, indtil den yderste dag, hvor gud skaber noget helt nyt. Ikke nogen magisk vækst: ikke andet end et ydre tegn på og en forkyndelse af, at gud har stiftet en pagt med mennesket ved Jesus Kristus, og at denne pagt nu også gælder mig. Luther taler da også om ”den daglige vækst”, men det er kun forstået som den daglige afdøen i øjeblikket (for at tale kierkegaardsk). Og fordi denne dåb er begyndelsen på den daglige afdøen, så er ...
... synderne allerede døde sammen med mennesket og mennesket opstanden, og således er sakramentet fuldbyrdet; men sakramentets gerning er endnu ikke fuldbyrdet, det vil sige, at endnu forestår døden og opstandelsen på den yderste dag.
Her er intet magisk. Her er ingen vækst. Her er kun begravelsen med Kristus, just som det står skrevet i 1 Petersbrev 3:21:
Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse.
Det interessante er også, at dette emne kommer til at berøre endnu en grundlæggende forskel på Grundtvig og Luther. Synden: et sår eller en total fordærvelse?
Om Grundtvig er luthersk eller ej, det kan som sagt være ganske ligegyldigt, for spørgsmålet er, hvad der er evangelisk, forstået som det, der overfor ordet gør os til ingenting overfor gud, fordi gud allerede har gjort alt. Men nu er der i hvert fald sagt hvad jeg fandt ved Luther.
Afsluttende bemærkninger
Villy Klit-Johansen skriver endvidere, at han gerne så dåbsritualet ændret, så Fadervor fik sin rette plads i dåbsritualet. I den forbindelse har jeg længe gået og tænkt på, om man ikke der var en bedre tekst til dåben end Markus 10, 13-16? Det kunne f.eks. være:
Da spurgte Herren Kain: »Hvor er din bror Abel?« Kain svarede: »Det ved jeg ikke. Skal jeg vogte min bror?« Herren sagde: »Hvad er det, du har gjort? Din brors blod råber til mig fra jorden. Nu skal du være bandlyst fra den jord, som har spærret sit gab op og drukket din brors blod, som du udgød. Når du dyrker jorden, skal den ikke mere give dig sin grøde. Fredløs og flygtning skal du være på jorden!« Kain sagde til Herren: »Min straf er for stor at bære. Nu jager du mig bort fra agerjorden, og jeg må skjule mig for dig og være fredløs og flygtning på jorden; så kan enhver, der møder mig, slå mig ihjel. Men Herren sagde til ham: »Nej, hvis nogen slår Kain ihjel, skal det hævnes syv gange.« Og han satte et mærke på Kain, for at ingen, der mødte ham, skulle slå ham ihjel.
… Nej, det er vist godt nok med det, man har overtaget fra henfarne slægter.