Prædiken, 1.s.e. helligtrekonger
af Nana Hauge
"Guds-Billedet fra evighed
Vor Mester vis,
Som kom fra himlen til os ned
Paa Børne-viis.
Har med sit liv og med sit ord
Oplyst Guds-billedet på jord,
Han har det vist, han det har sagt,
Jordelivet kun i barnedragt
Har adgang til Guds rige!"
Det 20 århundrede er blevet kaldt for barnets århundrede – det er nok ikke forkert at sige, at barnets århundrede er fortsat ind i det 21. århundrede. Den selvstændiggørelse af barndommen som livsfase, der fandt sted i det 20. århundrede, er i hvertfald uændret. Ja måske har det med børnenes århundrede ligefrem taget overhånd, for hvor ofte læser og hører man ikke børnepsykologer og andre, der mener at have forstand på det? Alt for mange forældre opdrager deres børn til at være små egoister, deres egets liv direktør, familiens prins og prinsesse osv. osv. Der er vist bred enighed i, at nutidens børn fylder alt for meget nu i forhold til for bare 20-30 år siden.
Men kunne følelsen af at børnene "fylder for meget" dække over det forhold, at de i virkeligheden er i vejen?
For er det ikke sådan, at barndommen og børnene dybest set faktisk er i vejen? Tilovers!? Ligesom alt andet i dette samfund, der ikke bidrager til konkurrencestatens opretholdelse, hvor alt, som ikke er produktivt og gør nytte, udelukkes og isoleres i institutioner.
En af de, der har udtalt sig klart og markant om dette, er forfatteren Knud Romer. I Information og Politiken sidste år udtalte han, at målet for ham har været at kunne bestemme selv og tage vare på sine nærmeste. Hans største nederlag var derfor, da hans fars demens gjorde det umuligt at lade ham blive boende hjemme.
Men Knud Romer fortryder stadig, at han "svigtede" sin far ved at lade ham komme på plejehjem.
"Det var et forræderi af mig at overlade min far til et system, der var ligeglad med ham. Konsekvensen har været, at jeg ikke ville begå den fejl igen, så jeg har holdt fire års barsel med mine to børn, så de ikke skulle i vuggestue", siger han.
Den beslutning tog Knud Romer efter, at han ellers havde forsøgt at aflevere sin ældste datter i vuggestue efter faderens død.
"Min kone kunne ikke selv klare tanken om at sætte vores barn i vuggestue. Hun overlod det derfor til mig, så jeg tog derhen og kiggede ud på et ocean af børn med gult snot, der løb rundt i et betonhul. Så kom der en lille dreng hen til mig og klamrede sig til min fod, mens han sagde "far, far!". Og så tog jeg hjem med min datter og græd og besluttede at holde hende hjemme. Men regningen for det har været, at vi har været tæt på at gå økonomisk fallit som familie," siger Knud Romer.
"Vi har i virkeligheden indrettet et samfund, hvor alle der ikke kan bidrage økonomisk, bliver institutionaliseret", mener Knud Romer, og jeg er tilbøjelig til at give ham ret.
Jeg er så evindelig træt af, at vi, når det kommer til børn - og ældre -, snakker meget om den byrde, de er. Ældrebyrden siger vi. Eller vi diskuterer, hvem der "hænger" på børnene i familien. Det var i hvertfald retorikken i en serie udsendelser om Husmoderens storhed og fald, der blev sendt på DR mellem jul og nytår.
Hvorfor ofte hører man ikke også, at det er foruligende - at det fortrinsvist er kvinder, der vælger at tage barselsorlov eller blive hjemme barnets første sygedag? For det ses nemlig i høj grad som en hindring for ligestilling mellem kønnene. Ligestilling måles nemlig næsten udelukkende på omfanget af udført lønarbejde – måske fordi vi har ophævet dette til den højeste værdi i samfundet?
I denne optik er børn er uden tvivl den største forhindring for at være effektiv på arbejdet. Derfor er børnene dybest set en byrde.
Denne aktuelle situation ligner på den måde situationen i dagens evangelium, som jeg lige har læst.
De børn, der bæres til Jesus, for at han skal velsigne dem, er også i en byrde – i vejen og tilovers. Ganske vist ikke af samme årsager som i dag, men fordi børn på Jesu tid ansås som ufærdige og umyndige mennesker. Dyrkelsen af og forholdet til Gud var forbeholdt voksne (mænd). I det hele taget hørte børn - sammen med kvinder i øvrigt - til de grupper af mennesker, man ikke rigtig regnede for noget. Disciplene kunne derfor ikke se børnene som mennesker - men som noget, der stod i vejen for den belæring, Jesus var ved at give dem. Derfor vises de væk.
Men da sker der jo helt uventet dette, at Jesus tager de små i favn. De, der bæres til ham som tunge byrder, løfter han. Han rører ved dem og velsigner - og Han befaler, at Guds rige er deres.
Vilkåret for at få adgang til det både dennesidige og hinsidige gudsrige, som Jesus taler så meget om, er altså at blive som et barn. Det er egentlig ikke overraskende. Det svarer til Jesu ord om, at det er de fattige, der er salige i ånden - eller at Gud har åbenbaret sit rige for umyndige. Det betyder, at Guds rige har sådan en karakter, at det må modtages som ren og skær gave. Der er intet hos mennesket, der kvalificerer det til at få adgang til det. Det beror alene på Guds modtagelse.
Børnene, sammen med de kvinder, der sikkert bar dem - de unyttige og overflødige, de umyndige og forkastede - får her en ny status. Denne status tager allerede sin begyndelse med tanken om, at det fattige barn i krybben samtidig er selve skaber-ordet: Verbum infans. Han, som har skabt og styrer alt, blev dog på skød barnlille kaldt, som vi synger i den meget gamle julesalme.
Ved at Gud den almægtige - hele guddomsfylden - skaber ordet og lader sig føde som det fattige barn i stalden, giver kristendommen for alvor plads til barndommen og dermed også til alt det unyttige og overflødige; det tiloversblevne. For kristendommen er en modsigelse af alt det, der vil gøre et menneske lig med dets nytte og brugsværdi.
Derfor er det i virkeligheden evangeliet, der varsler barndommens århundrede. Noget nyt er blevet til. Dette er alle de forkastede, unyttiges og tiloversblevnes århundrede. Fra da af, når evangeliet lyder, kan et menneske ikke reduceres til hvilken nytte, det gør, eller hvilken brugsværdig det har. I Vor Herres virkelighed er der ikke nogen, der er i vejen. Ingen er en byrde.
I Vorherres virkelighed er alt det, der ikke ser ud af noget: barnet i krybben, manden på korset, de umyndige børn, de spedalske, hyrderne, fiskerne – de salige. Det, der ser ud som en stald, er i virkeligheden et slot i Guds rige.
Med historien om modtagelsen af de forkastede kvinder og børn, der bæres på Vorherres arm, forkyndes det, at et menneskes værdi er båret af Gud. Ja Menneskebarnet er kun lidt ringere end Gud, kronet med herlighed og ære, som salmisten synger.
Og når Vorherre beder os alle om at blive som børn og dermed gør barndommen og barnets tilgang til verden og til Gud til det sted, hvor vi kan modtage Guds rige - da skal vi også værne om barndommen og barnets verden.
Vorherre, som selv blev født til verden som et unyttigt og overflødigt barn, som ingen havde plads til, og som mange gerne ville skaffe af vejen, har skænket barnet en myndighed og værdighed, som også det voksne menneske altid kan begive sig ind under. Og derved blive løftet op i Vor herres favn som et barn, der løftes op af sin far eller mor til øjenhøjde, berøring og kontakt.
Og derfor er det også noget pjat, når en biskop og en professor på grund af den stigende tilgang til voksendåb, efterlyser et nyt dåbsritual, der kan bruges, når voksne lader sig døbe.
Bispen og professoren har åbenbart glemt, at en dåb altid er en barnedåb. Også hvis det er en voksen, der døbes. Og at det at tro ikke er andet end at blive som et barn uanset modne overvejelser og beslutninger. I forhold til Gud er vi ligesom spædbørn, der bæres i favn, uanset hvor voksne og velovervejede, vi føler os.
Vi er alle "af Gud faders små" - båret af Gud, rørt af hans fingre.
Amen.